שברי מאמץ

  • שתף...

בשנים האחרונות ישנה התעניינות הולכת וגוברת בנושא הכושר הגופני, בשל ההבנה כי הכרחי לתחזק את הגוף בצורה בריאה על מנת לחיות חיים מלאים וארוכים יותר. בנוסף, יש השואפים להישגים אישיים בתחום הספורט בכלל וענף הריצה בפרט.

רוב המתאמנים בענף הריצה (בעיקר) עלולים בשלב זה או אחר לסבול מפתולוגיה הנקראת ״שברי מאמץ״.

במאמר זה ננסה לשפוך מעט אור עלהגורמים לבעיה וחשוב מכך על דרכי הטיפול בה, ללא פגיעה במשטר האימונים לטווח הארוך. לשברי מאמץ קיימות מספר דרגות חומרה 1-4 , (1- דרגה קלה, 4- דרגה קשה).


מהו שבר מאמץ?

חשוב לדעת ש"שבר מאמץ" אינו נגרם כתוצאה מפגיעה חיצונית,אלא נובע כתוצאה מכך שהגוף עצמו לא מצליח לבנות את העצם. בגופנו קיימים תאים מסוגים שונים, אנו נתייחס לתאי עצם כי הםהרלוונטיים לנושא.

לעצם ישנם תאי עצם מ 2- סוגים:
1. תאים בונים
2. תאים מפרקים.

במקרה של שבר מאמץ נעשית יותר הריסה מאשר בנייה.

התהליכים של שני סוגי התאים מתרחשים במשך היממה: תהליך הבנייה של התאים מתקיים בד"כ בלילה, ותהליך ההרס נוצר בעיקר כתוצאה מהתגובה של העצם לעומסים הנוצרים מכוחות בלימה בזמן הליכה/ צעידה / ריצה מהמהלומה של הרגל בקרקע.


מהם הגורמים לשברי מאמץ?

בכל צעד שאנו עושים תוך כדי ריצה גופנו סופג מהלומה (impact), העוברת מהעקב לאזור קדמת השוק (tibia,עצם השוקה). המהלומה גורמת להיווצרות סדק מיקרוסקופי בעצם (שלב1), בהנחה ומשטר האימונים שלנו הוא אינטנסיבי,הסדק המיקרוסקופי מתרחב (שלב 2) ומתחבר לסדקים שלצידו (שלב 3) עד למצב בו ניתן להבחיןבסדק החוצה את העצם (שלב 4).

גורם נוסף, חשוב ביותר הוא היעדר מנוחה מספקת בין האימונים והיעדר שנת לילה רציפה וטובה, שכן אז לא מתרחש תהליך בניית התאים ברמה הרצויה.


איך ניתן ליהנות מפעילות גופנית מאתגרת במינימום פגיעה בבריאותנו?

התשובה לכך טמונה כמובן בהבנת הגורמים שצוינו מעלה.
בהנחה והגורם העיקרי הוא המהלומה שגופנו סופג, ננסה כמובן למזער את העברת האנרגיה מתוואי הדרך לגופנו. איך...? בשני אמצעים זמינים לכל מתאמן; השקעה בנעליים בעלות בלימת הזעזועים הטובה ביותר שניתן להשיג והשקעה במדרסים מותאמים אישית ,לפיזור עומס הדריכה ובלימת זעזועים נוספת. המדרסים נבנים לאחר אבחון על ידי טכנאי מוסמך לכף הרגל, הביומכניקה וסוג האימון.

המלצה נוספת היא לרוץ על שבילים ולאו דווקא על כביש, מאותה סיבה (הפחתת אימפקט).
שינה שינה שינה....העצם נבנית במהלך שנת הלילה שלנו ולכן חשוב להקפיד על שינה של 6 שעות רצופות (!) לפחות, הדגש הוא על רצופות ולא בחלקים.

כמובן שכל פעילות ספורטיבית הינה מבורכת ורצוי שבתחילת הדרך לפחות נעזר במאמן אישי, שיבנה לנו סרגל אימונים מדורג על מנת לחזק את העצם, מבלי לגרום לה זנק.

נתראה במסלול...
צוות א.א אורטופדיה וספורט

כותב המאמר הוא אדם מזיג, מנהל סניף ראשון לציון ברשת א.א אורטופדיה וספורט, טכנאי מדרסים בכיר.

אפשר לחזור ללכת בלי להרגיש כאב!

רוצה ללכת על מדרסים איכותיים? השאר/י פרטים ונציג יחזור אליך בהקדם:



אולי יעניין אותך גם

  • x

17

ספטמבר

כתפיים וגב

טיפים להקלה על כאבי גב מה גורם לבעיות גב? כיצד ניתן לשפר את המצב?

קרא עוד

16

ספטמבר

הוראות שימוש למדרסים פונקציונאליים

הסתגלות למדרסים למשתמשים במדרסים פונקציונאליים אין תקופת הסתגלות. לכן, מיד לאחר הוספת המדרסים לנעליים ניתן ללכת איתם בחופשיות ובנוחות.  ביקורת במכון […]

קרא עוד

17

ספטמבר

מה גורם לבעיות גב? כיצד ניתן לשפר את המצב?

בעיות גב יכולות להיגרם מסיבות שונות ומגוונות. ולמרות זאת, יש לסובלים אור בקצה המנהרה: את מקור רוב הבעיות ניתן באמצעות אבחון מדויק לפי מיקום הכאב […]

קרא עוד

>