דלקת בגיד אכילס תסמינים ודרכי טיפול – Achilles tendonitis

שתף...
תוכן עניינים

כשאומרים על משהו שהוא “העקב אכילס” שלנו מתכוונים לכך שהוא נקודת תורפה. זהו ביטוי מוכר ועתיק שנאמר בנוגע לכל מיני תחומים בחיים. אך למעשה, כאשר מתפתחת דלקת בגיד האכילס, הביטוי הזה מקבל משמעות חדשה. זוהי אינה דלקת מסוכנת אך כן יכולה לגרום להרבה אי נוחות ותסכול ובאמת להוות מעין נקודת תורפה, אז בואו נלמד כיצד מזהים דלקת בגיד אכילס, ואיך אפשר לטפל ולמנוע אותה.

מהי דלקת בגיד אכילס?

גיד אכילס הוא הגיד הגדול ביותר בגוף האדם. למעשה הוא רקמה חזקה שמחברת את עצם העקב לשרירי השוק ויש לו תפקיד גדול מאוד בהשפעה על יכולות ההליכה והריצה.

כאשר הגיד הופך לדלקתי, נוצר כאב ואי נוחות במהלך פעילות גופנית. הדבר נפוץ במיוחד בקרב ספורטאים, אך היא יכולה להתפתח גם עקב גורמים אחרים ולהשפיע על אנשים בכל הגילאים והעיסוקים.

כאמור, הדלקת אינה מסוכנת אך היא כן בעלת השפעה על אורח החיים. היא יכולה לגרום לתחושת צריבה ונפיחות, במיוחד לאחר תקופות של מנוחה. חשוב לציין שיש מגוון של דרכים לטפל בדלקת, וככל שמזהים את הכאבים ומתחילים את הטיפול מוקדם יותר, ההחלמה הופכת למהירה וקלה יותר.

מהם תסמינים של דלקת בגיד אכילס?

לתסמינים של דלקת בגיד האכילס יש כמה שלבים. השלב הראשון מתחיל עם אי נוחות קלה באזור העקב. בהמשך הכאב יכול להתעצם בהדרגה ולהגיע לחלק האחורי של הקרסול או השוק, במיוחד לאחר ריצה או עיסוק בספורט מאומץ.

אם מטפלים בכאבים האלו בזמן שהם חלשים וסבילים יחסית, סביר להניח שלא תורגש הידרדרות של עוד תסמינים. אך פעילות גופנית ממושכת כגון ריצה, טיפוס, גלישה או כל ספורט שמשלב עבודת רגליים, יכולה לגרום לשלב הבא של התסמינים כמו נפיחות בעקבים, נוקשות וכאבי צריבה, במיוחד בבוקר ולאחר מנוחה.

מה הגורמים שיוצרים דלקת בגיד אכילס?

ישנם מספר גורמי סיכון שיכולים להגביר את הסבירות לדלקת בגיד אכילס:

  • מין – דלקת בגיד אכילס שכיחה יותר בקרב גברים מאשר נשים.
  • גיל – ככל שמתבגרים והתנועתיות נהיית כבדה יותר הסיכון לדלקת בגיד אכילס גדלה גם כן.
  • בעיות מבניות ברגליים – למשל, פלטפוס, קשת שטוחה בכפות הרגליים או גיד אכילס קצר יכולים לתרום להידרדרות הבעיה וגרימת כאבים.
  • הנעלה מתאימה – נעליים בלויות, לא נוחות ולא איכותיות יכולות להעלות את הסיכון משום שהן אינן מספקות לגיד האכילס את התמיכה הנדרשת לו.
  • תנאי אימון – אנשים שמרבים לבצע פעילות גופנית בתנאים כמו מזג אוויר קר, במעלה גבעות וללא מנוחה מספקת לרגליים, הם בעלי סיכון גדול יותר לדלקת בגיד אכילס.
  • תרופות ומצבים רפואיים – ישנן תרופות ואנטיביוטיקות מסוימות בעלות השפעה על תפקוד הגידים, מה שיכול ליצור דלקת בגיד אכילס אחרי תקופה מסוימת.
  • מבנה גוף – דלקת בגיד אכילס מושפעת לא מעט מעומס על העקבים, לכן לא מעט פעמים מבנה גוף רחב וכבד יותר גורם להגברת הסיכוי לדלקת.

כיצד מתרחשת דלקת בגיד אכילס?

לאחר שהבנו מהם הגורמים לדלקת, ניתן להבין בצורה טובה יותר כיצד היא עלולה להתרחש.

הסיבה הראשונה והנפוצה ביותר היא כמובן פעילות ספורטיבית מאומצת משום שהיא יוצרת לחץ ועומס משמעותיים על העקבים ועל גיד אכילס בפרט.

גם למבנה כף הרגל יש השפעה רבה על הדרך שבה אנו מפעילים לחץ על הרגליים, לכן כפות רגליים שטוחות למשל, יכולות להוביל למתיחה של גיד אכילס שבשלב מאוחר יותר יכול להביא לדלקת.

בין היתר, גיד אכילס קצר הוא גם בעיה שנובעת מגורמים מולדים או מצבים רפואיים שונים שיכולה להשפיע על הסיכון לדלקת. אם יש לכם גיד אכילס קצר מומלץ מאוד לדאוג מראש לנעליים טובות ומדרסים אורתופדיים כדי להפחית את הסיכון.

גורם נפוץ נוסף הוא פלטפוס (over pronation וכן Calcaneus valgus). הפלטפוס מביא לקריסה של הרגל פנימה, מה שמביא למתיחה של גיד אכילס.

איך מאבחנים דלקת בגיד אכילס?

אם אתם מרגישים נפיחות, כאבים או תחושת צריבה באזור העקבים בעת פעילות גופנית או לאחר מנוחה, כדאי לגשת לאורתופד כדי לאבחן אם מדובר בדלקת בגיד אכילס.

האבחון מתחיל בבדיקה גופנית פשוטה בה תיבדק הרגישות שלכם באזור הכואב וכמה הוא נפוח ונוקשה. כמו כן תיבדק היכולת שלכם ליישר ולכופף את כף הרגל והקרסול וכמה חדים הרפלקסים שלכם באזור.

בשלב הבא, אם יהיה בו צורך, תיתכן הפנייה לבדיקות הדמייה כמו אולטרסאונד או MRI על מנת לשלול קרעים או פשוט כדי להבין בצורה מעמיקה וברורה יותר את מקור הבעיה.

איך מטפלים בדלקת בגיד אכילס?

דלקת בגיד אכילס נחשבת באופן יחסי כקלה לטיפול. יש אפשרויות רבות שכל אחת מהן מותאמת לחומרת המצב:

  • טיפול תרופתי – ניתן כאשר מצב הדלקת התחלתי וקל. ישנן מספר משככי כאבים למקרים כאלו שמעולים להפחתת הכאב.
  • פיזיותרפיה – נעשית במקרים בהם הטיפול התרופתי פחות מועיל. ישנם מספר תרגילי מתיחה וחיזוק של הרגליים שיכולים לעזור להקל על הכאבים.
  • מדרסים – אולי האופציה הכי טובה גם למניעה וגם לטיפול של דלקת בגיד אכילס. מדרסים משפרים את חלוקת משקל הגוף על כף הרגל מה שמפחית את העומס על הגיד ואיתו את הסיכון לדלקות.
  • זריקות PRP – אלו הן זריקות פלזמה שהרבה ספורטאים מקצועיים משתמשים בהן באופן קבוע.
  • התערבות כירורגית – במקרה שטיפולים רגילים לא מצליחים לסייע, ייתכן שיהיה צורך בהתערבות כירורגית וניתוחים לטיפול בדלקות חמורות.

האם ניתן למנוע דלקת בגיד אכילס?

המניעה של הדלקת תלויה רבות בגורמים לה, למשל אם הדלקת נובעת מבעיות מבניות כמו גיד אכילס קצר אז יהיה קשה יותר למנוע אותה. אך כן אפשר לנקוט באמצעי זהירות מסוימים שמאפשרים הפחתה של הסיכון, כמו הימנעות מפעילויות עם לחץ כבד על הקרסוליים, בחירת הנעלה תומכת ואיכותית, ביצוע חימום איכותי לפני פעילות גופנית וכמובן – השקעה במדרסים איכותיים שיקלו על העומס ברגליים ויעזרו למנוע דלקות וכאבים.

את רוב פציעות הספורט הקשורות במתיחת גיד אכילס ניתן יהיה למנוע באמצעות שגרת מתיחות לפני ואחרי האימון (חימום והרפיה). בנוסף, רצוי לבנות את הכושר באופן הדרגתי ולא להתחיל באימונים אינטנסיביים עם התחלת הפעילות.

שימוש במדרס פונקציונאלי תבלום ותספוג זעזועים בעקב, ובאזור חיבור גיד האכילס.

שימוש במדרס ביו מכאני לתיקון מנח כף רגל לא תקין, ובכך למנוע מתיחה של הגיד אגב פעילות.

תרגילים להארכת השרירים המחוברים לגיד, שרירי התאומים והסולאוס. הארכת השרירים תאפשר טווח תנועה ארוך יותר של המנגנון, מבלי למתוח את הגיד.

לסיכום, דלקת בגיד אכילס יכולה להיות מעיקה לעיתים אבל לנו בא.א אורטופדיה יש בדיוק מה שאתם צריכים כדי להקל על תחושות הכאב ואפילו למנוע דלקת בגיד אכילס: מדרסים איכותיים בהתאמה אישית! הם מומלצים ביותר על ידי אורתופדים לטיפול ומניעה, יעילים ועמידים לאורך זמן ומעניקים תמיכה המותאמת ספציפית אליכם.

צרו איתנו קשר עכשיו להתאמת המדרסים המושלמים לטיפול בדלקת בגיד אכילס!

 

 

X