כף רגל סוכרתית: האבחון, הטיפול ודרכי המניעה

כף רגל סוכרתית
שתף...
תוכן עניינים

מחלת כף רגל הינה הסיבוך הנפוץ ביותר בקרב חולי סוכרת המוביל לאשפוז.

על פי נתוני ¹האגודה הישראלית לסוכרת, חולי הסוכרת מהווים כ – 30% מהמאושפזים במחלקות הפנימיות, ועד כ – 70% מהמאושפזים במחלקות טיפול נמרץ ובמחלקות הלב השונות בארץ.

על אף שרבים מחולי הסוכרת סובלים או יסבלו מתופעת “כף רגל סוכרתית”, לצערנו לא תמיד מקפידים על בדיקה שגרתית של כף הרגל בקרב חולי סוכרת. הזנחה זו תפגע, כאמור, בחולים רבים אשר עלולים לסבול מתופעות כמו פצעים ברגליים ויבלות, ואף להגיע למצב של נמק ברגל וכריתה.

הגדרה ותיאור הבעיה – כף רגל סוכרתית

כף רגל סוכרתית מתבטאת בהופעה של פצעים פתוחים הנקראים “כיבים”. הכיבים קשורים בדרך כלל לנוירופתיה פריפרית, מצב בו קיימת חוסר תחושה עצבית היקפית.

אחד התפקידים של מערכת העצבים הוא להתריע בפני סכנה. כך, כאשר כפות רגליים של אדם בריא נפגעות, הוא יסבול מכאבים אשר מאותתים לו על הפגיעה שהתרחשה. תשומת הלב לפגיעה תגרום לאותו אדם לטפל בה ובכך למנוע סיבוך עתידי שלה.

לעומת זאת, חולה סוכרת אשר סובל מנוירופתיה פריפרית (הנגרמת מפגיעה בכלי הדם), איבד למעשה את מערכת האיתות הזו. מסיבה זו חולי סוכרת רבים אשר נפגעים, לדוגמה ממסמר שחדר דרך הסוליה לכף הרגל, אינם מרגישים כלל את הפגיעה ולכן אינם ערים לפצע שהולך ומתפתח לכיב. באופן דומה, הם גם אינם שמים לב להיווצרות יבלת ברגל או בעיות אחרות.

הגורמים לפצעים, יבלות וכיבים בכפות הרגליים לחולי סכרת

יבלות בכף הרגל או היווצרות כיבים יכולה להיות תוצאה של טראומה, לחץ מכני חוזר (לחץ נקודתי שעשוי להופיע כתוצאה מנעל שאינה מתאימה), פגיעות חום ונשיכות בעלי חיים וחרקים.

תנועת מפרק מוגבלת, טיפול לא נכון ברגל ועיוות רגל, הגורמים ליצירת בליטות גרמיות, תורמים לסיכון להיווצרות כיבים.
בני אדם בריאים, עם תחושה עצבית תקינה בכפות רגליהם מרגישים באופן אוטומטי כאב או לחץ שאינו סביר המופעל על בליטה גרמית בכף הרגל. אנשים בריאים ישנו את התנוחה באופן אינסטינקטיבי בכדי להפיג את הכאב או הלחץ.

לעומתם, סוכרתיים עם נוירופתיה מתקדמת, מאבדים את המשוב העצבי החשוב מכף הרגל – הכאב. כתוצאה מכך, תיתכן פגיעה ברקמות הרכות אשר מובילה לכיבים פלנטריים. המקומות הנפוצים ביותר הינם בכף הרגל באזור ראשי העצמות המטטרסליות ולבוהן הגדולה (בשטח הדריכה ולא בגב כף הרגל).

אפידמיולוגיה של סוכרת – נתונים נוספים

  1. כ-20% מבין חולי הסוכרת יפתחו פצעי סוכרת מסוג כיבים במהלך חייהם.
  2. כ-20% מהכיבים הללו יסתיימו בכריתת הגפה התחתונה בעקבות נמק ברגל.
  3. מעל 86,000 כריתות רגל תחתונה הקשורות לסוכרת מבוצעות בארה”ב בכל שנה.
  4. כ-50% מכל קטיעות הגפה התחתונה בארה”ב בוצעו בשל סוכרת ותופעות של רגל סוכרתית.

כף רגל סוכרתית וכף רגל שארקו – בעיות שונות, טיפול דומה

כף רגל שארקו

 חולי סוכרת אשר נוטים לפתח את המצב הנ”ל הינם בעלי נוירופתיה אוטונומית עם ריבוי כלי דם. דבר זה מתבטא באוסטאופניה (מסת עצם ירודה) ובמבנה גרמי מוחלש. אם לא מזהים מצב זה מוקדם ומיישמים טיפול, כף הרגל קורסת תחת נשיאת משקל. דבר זה מתבטא בהפרעה במבנה כף הרגל ובבליטות גרמיות נוספות.

פתולוגיות שכיחות במצב של כף רגל שארקו:

Midfoot Charcot Joint
Talar Dislocation in Charcot
Charcot Joint Foot
Charcot Joint Lesion

החזון – מניעה

קבלת טיפול מניעתי בזמן מקבוצת מומחי הסכרת: רופאי משפחה, מנתחים, פודיאטרים, אחיות ומומחי הנעלה במכונים אורטופדיים. תוצאות מצופות ממניעת הפגיעה בכף הרגל: ירידה בשיעורי התחלואה והתמותה בקרב חולי סוכרת.

חמשת אבני הפינה לטיפול ברגל סוכרתית

  1. בדיקה שגרתית ותקופתית לכפות הרגליים.
  2. זיהויי גורמים מסכנים להתפתחות פצעים.
  3. חינוך והסבר מקיף לחולה ולמשפחה.
  4. שימוש בנעליים ומדרסים אורטופדיים המותאמים אישית לחולה הסוכרת.
  5. טיפול מקדים בפצעים ומניעה.

כלים לאבחון מקדים

היעדר רגישות בכף הרגל לאורך זמן.
בדיקה ע”ש סמס וינשטיין הנעשית על ידי רופא. הבדיקה עשויה לסייע באבחנה האם אבדה תחושת ההגנה בכף הרגל. בבדיקה בוחנים יכולת לזהות סיב ניילון בודד במשקל 10 ג”ר כעדות לתחושת הגנה תקינה בגפה.

טיפול והקלה על כף רגל סוכרתית באמצעות מדרסים

סוכרת עלולה לגרום להופעת פצעים ברגליים ואף ליצור נמק ברגל. איך ניתן להקל על התופעות ולמנוע אותן? הנה כל המידע על מדרסים והיתרונות של נעליים בהתאמה אישית

מדרסים מסייעים במצבים של פלטפוס ודורבן, וגם מספקים תמיכה חשובה לספורטאים, אך האם ידעתם שהם מועילים מאוד גם לחולי וחולות סוכרת?

תנאי חשוב בריפוי פצעי סוכרת הוא היעדר לחץ על הכיב. לכן, חולי סוכרת בעלי פצעי כפות רגליים זקוקים לייצור מותאם אישית של מדרסים לפי הפתולוגיה הקיימת בכף הרגל שלהם.

הייצור של מדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית לחולים עם פצעים ברגליים נקרא בשפה המקצועית “ייצור עפ”י מודל חיובי”. מדרס כף הרגל אשר מיוצר על פי מודל זה, מתוכנן כך שיעניק הקלה משמעותית בלחץ שמתחת לאזור הכיב, ועם זאת שיהיה במגע מלא עם כל שאר אזורי כף הרגל. כמו כן, המודל מאפשר להגיע לדיוק מרבי של מיקום הכיב ולטיפול נכון באמצעות המדרסים.

מדרסים כאמצעי מניעה להישנות הכיב או למניעת התפתחותו

כאשר לא נוקטים באמצעי מניעה, שיעורי הישנות הופעת פצעי סוכרת נעים בין 30% ב-12 החודשים הראשונים, ל-90% בתוך 40 חודשים, כך שמניעת הישנות רגל סוכרתית מהווה אתגר קליני.

כיצד מונעים?

בהיבט הפודיאטרי ניתן למנוע הישנות כיב באמצעות נעליים בהתאמה אישית וייצור מדרסים המותאמים באופן ספציפי למטופל. שני האלמנטים הללו ביחד, צריכים להיות מתוכננים כך שישככו זעזועים ויספגו לחצים בצורה אופטימאלית, ובמידה מסוימת יהוו גם מעין מעטפת לשמירה על הרגל מפני פגיעות עתידיות.

בנוסף

התקיים דיון משמעותי בנוגע לטיפול ולריפוי של כיבים פתוחים בעזרת נעל סטנדרטית.
כפי שהוזכר לעיל, לא סביר להניח שניתן להפיג מספיק לחץ באמצעות נעל מסחרית כדי לסייע באופן משמעותי בסגירה המהירה של כיב.

הסיבות לכך

  1.  כף רגל הסובלת מפצע מזוהם ופתוח היא נפוחה, ולכן אינה נכנסת לנעל עמוקה מבלי שהנעל תגרום להגברת הלחץ המופעל על כף הרגל.
  2. צריך להשיג הקלה משמעותית תחת כיב פלנטרי כדי לאפשר את הפחתת הלחץ ללא הפחתת זרימת הדם לפצע. דבר זה מצריך כמות חומר רבה של מדרס אשר לא ניתן להכילה בנעליים רגילות.

בחירת נעליים מתאימות לכף רגל סוכרתית

  • סוליה מוצקה המורכבת מחתיכה אחת.
  • אימום רחב ללא תפרים פנימיים.
  • ספידות רכות ללא תמיכות.
  • עדיפות לסגירה ע”י סקוץ’.
  • עקב סוליה רחב.
  • לשונית מרופדת.
  • עקבים נמוכים.
  • עור איכותי.
  • סוליית רוקר.
  • נעלי רוקר למניעת כיבים באצבעות.

טיפול מניעתי

  • טיפול בעור יבש וסדוק.
  • פדיקור ומניקור רפואי.
  • נעליים מותאמות לחולי סוכרת.
  • גרביים לחולי סוכרת.
  • מדרסים לפיזור עומסים.
  • טיפול בבצקות.

עשרה טיפים לשימור הרגל הסוכרתית

  1. שמור על רמת סוכר מאוזנת.
  2. בדוק את כף הרגל כל יום.
  3. רחץ את כף רגלך בכל יום.
  4. שמור על עור רך וחלק.
  5. טפל ביבלות בצורה עדינה.
  6. טפל בציפורני הרגליים באופן תדיר.
  7. התהלך עם נעליים וגרביים באופן קבוע.
  8. הישמר ממגע של חום/קור באופן ישיר.
  9. שמור על זרימת דם תקינה לכפות הרגליים.
  10. הקפד על פעילות גופנית.

לסיכום, לאור מספר מחקרים שנערכו בבתי חולים אשר הראו כי מדרסים בשילוב עם נעליים בהתאמה אישית מפחיתים חזרה של פצעים ברגליים. וכי חינוך וטיפול סדיר של כפות רגליים, לרבות הסרת יבלת ברגל כאשר היא מופיעה, יכולים למנוע הישנות כיבים. אנו ממליצים להתייעץ עם רופא מומחה וליצור עמנו קשר בעת הצורך לייעוץ ובחירת נעליים ומדרסים לסובלים מכף רגל סוכרתית.

זכרו תמיד, אנו בא.א. אורטופדיה חושבים צעד בריא לפני כולם…

¹לכל המידע מהאגודה הישראלית לסוכרת לחצו כאן >>

X