מורטון נוירומה (Morton neuroma): כיצד מאבחנים ומהן דרכי הטיפול?

שתף...
תוכן עניינים

אם נתקלתם לאחרונה באבחון שבו האורתופד הסביר לכם או למכר שהוא לוקה במורטון נוירומה, בוודאי פניתם לרשת לקבלת הסבר מקיף על התופעה. במאמר זה נסקור לעומק מהי התופעה, מהם הגורמים לה וכיצד מאבחנים אותה.

מה זה מורטון נוירומה?

לחץ חוזר לאורך זמן באזורים שונים בגוף יכול לגרום לשינויים פיזיולוגיים וללקויות חמורות. אחת התופעות הנגרמות בגלל לחץ היא מורטון נוירומה. מדובר בלחץ על עצב כף הרגל שנוצר בעיקר בקרב נשים הנועלות נעל או מגף צרים שמפנים את מרבית משקל הגוף לחלקה הקדמי של כף הרגל.

התהליך הפיזיולוגי שמתרחש בפנים כף הרגל הוא חיבור שנוצר לאורך זמן בין עצבים המחוברים לאצבעות המרכזיות בכף הרגל. לכל אצבע, במצב רגיל, יש חיבור בנפרד לעצב אחר. אך, בעקבות הלחץ שמפעילות נעלי העקב העצבים מתחברים זה לזה. מעל העצבים ישנן רצועות חזקות שמאבדות מהאלסטיות שלהן, ויוצרות לחץ עילי על העצב הגורם לכאב. התחושה המופיעה לראשונה בקרב מטופלים הלוקים בנוירומה היא תחושה של נימול, ולאחר מכן כאשר מתחילה להתפתח דלקת במקום מופיעה תחושה של כאב.

תופעה זו יכולה להתרחש גם בשל שינוי מבני ברגל, למשל בעלי מבנה אנטומי של “רגל שטוחה” או פלטפוס בלעז, הסובלים מלחץ על כף הרגל. כמו כן, חולי סוכרת, מחלה המשפיעה על גודל כף הרגל ולכן נעליהם גורמות לחץ יתר על העצבים הפנימיים.

הסטטיסטיקה מראה כי ספורטאים רבים לוקים בתופעה זו בעקבות ביצוע פעולות הגורמות ללחץ הדרגתי על העצב, גם אם רגליהם בעלות מבנה תקין לחלוטין. ניתן למנוע פגיעת ספורט זו באמצעות מדרסים מתאימים.

מה מקור השם?

השם אשר לו זכתה תופעה זו הוא “מורטון נוירומה” שמשמעותו “נוירומה על שם מורטון” (מורטון ג’י תומס) היה האדם הראשון שגילה את התופעה בסוף המאה ה-19. המילה נוירומה משמעותה “גידול שפיר”. במקרים מסוימים שני העצבים המתחברים זה לזה בכף הרגל יוצרים גידול קטן בכף הרגל, שאינו ממאיר.

איך מאבחנים מורטון נוירומה?

השיטה לאבחון תופעת מורטון נוירומה מבוססת על תשאול המטופל ואבחון המיקום המדויק של הכאב. כמו כן, במצב מתקדם ניתן לראות את ההתעבות של אותו אזור הגורם ללחץ. כיום, מבוצעות גם הדמיות אולטרסאונד לזיהוי הפגיעה בין עצמות המסרק המובילות לאצבע השלישית והרביעית ברגל. במקרים חמורים ומתקדמים יותר האורתופד יכול לחוש במגע את האזור שבו העצבים התחברו, שהפך לגידול שפיר.

מה הטיפול במורטון נוירומה?

ישנם מספר טיפולים מומלצים ללוקים בתופעה זו. ראשית, מומלץ למקם בנעל מתאימים לבעלי פלטפוס או סוכרת, כדי למנוע את הלחץ על העצבים. שנית, קיימים טיפולים באמצעות הזרקת אלכוהול, וטיפול בסטרואידים[1].

מטופלים הסובלים מתופעת כאבים בכף הרגל שאינם פוסקים, עשויים להיות מופנים גם לניתוחים כירורגיים שמטרתם להסיר את הגידול השפיר ולאחר מכן לבצע טיפולים מונעים כדי שהעצבים לא יתחברו שנית לאחר הניתוח.

קיימים גם אביזרים אורטופדיים נוספים שמיועדים לשנות את מנח הרגל בתוך הנעל בזמן הליכה, ריצה עמידה או ביצוע פעילות ספורטיבית, שיכולים לעצור את תופעת התפתחות הבעיה. הטיפול הזה מתאים למי שעדיין לא הופיעה דלקת או גידול והוא רק מתחיל לחוש בנימול ראשוני באזור שבין עצמות המסרק המרכזיות.

נשים המעוניינות להימנע מהתופעה צריכות להקפיד להתאים את נעלי העקב לגודל כף הרגל ולהפחית את הלחץ על החלק הקדמי של כף הרגל באמצעות מדרסים מתאימים. גם לספורטאים מומלץ להתאים מדרסים לסוג הפעילות הספורטיבית שלהם ולהימנע מפעילות בנעלים שאינן גמישות, ואינן מאפשרות תנועה נוחה.

לסיכום, אם אתם חשים כאבים בחלק הקדמי של כף הרגל, חשוב לפנות לאבחון ולזהות האם אתם משתייכים לקבוצת האוכלוסייה הסובלת ממורטון נוירומה. ככל שמצליחים לאבחן את הליקוי מוקדם יותר, כך אפשר לטפל בו בדרכים לא פולשניות ולמנוע סבל רב. בכל מקרה של כאב או נימול רצוי לפנות לאורתופד ולגלות את מקור הבעיה. מרבית הטיפולים אינם כואבים, והם מסוגלים להשיב לרגל את האלסטיות הטבעית שלה, ולשפר את איכות החיים באופן משמעותי.

מקורות לקריאה נוספת

  • Musson, R. E., Sawhney, J. S., Lamb, L., Wilkinson, A., & Obaid, H. (2012). Ultrasound guided alcohol ablation of Morton’s neuroma. Foot & ankle international33(3), 196-201.
  • Ross, A. B., Jacobs, A., Williams, K. L., Bour, R. K., & Gyftopoulos, S. (2021). Ultrasound-guided Injection Treatments versus Surgical Neurectomy for Morton Neuroma: A Cost-effectiveness Analysis. American Journal of Roentgenology.
  • Thomson, C. E., Gibson, J. A., & Martin, D. (2004). Interventions for the treatment of Morton’s neuroma. Cochrane Database of Systematic Reviews, (3).

[1][1] Ross, A. B., Jacobs, A., Williams, K. L., Bour, R. K., & Gyftopoulos, S. (2021). Ultrasound-guided Injection Treatments versus Surgical Neurectomy for Morton Neuroma: A Cost-effectiveness Analysis. American Journal of Roentgenology.

X