דלקת מפרקים ניוונית – כל מה שאתם צריכים לדעת

בגופנו ישנן רקמות חיבור הנקראות סחוסים. הסחוסים נמצאים בחיבורים שבין העצמות, היכן שישנם מפרקים למשל – בברכיים, במרפקים או בירכיים. תפקידם לשמש כבולמי זעזועים במפרקים באמצעות יצירת משטח חלק המאפשר את תנועת העצמות מבלי שתיווצר שחיקה שלהם. אם אתם סובלים מכאבים והגבלת תנועה במפרקים, ייתכן שאתם סובלים ממחלה ניוונית הגורמת לשחיקת הסחוסים הנמצאים במפרקים. לפניכם כל מה שאתם צריכים לדעת על הבעיה הרפואית הזו.

מהי דלקת מפרקים ניוונית?

אוסטיאוארתרוזיס או דלקת מפרקים ניוונית, היא מצב שבו יש שחיקה של הסחוסים במפרקים. שחיקה זו יכולה להתרחש במפרקים כמו: הברכיים, כפות הידיים, הירכיים, אצבעות, מרפקים ועוד. מחלה זו נפוצה בעיקר בקרב האוכלוסייה בגיל השלישי, אך היא יכולה להתרחש גם בגילאים צעירים יותר. הדלקת גורמת לשחיקה פרוגרסיבית של הסחוסים, כך שאין ביכולתם לשמש עוד כמשטח לתנועת המפרק או כבולם זעזועים. כך למעשה נוצר חיכוך של עצם על גבי עצם, דבר הגורם לכאבים עזים ובמקרים מסוימים, אף מוביל לחוסר יכולת להניע את המפרק כלל.

לא ידוע בדיוק מה מעורר את התהליך הדלקתי בגוף, אך כן ידוע שישנם מספר גורמים המעלים את הסיכון להופעת דלקת מפרקים ניוונית. אחד מגורמי הסיכון הגדולים ביותר היא תורשה. אדם שבמשפחתו קיימת התופעה של דלקת מפרקים ניוונית, הוא בעל סיכוי גבוה יותר ללקות בכך בעצמו. גורם סיכון נוסף הוא השמנת יתר, זאת משום שהמשקל העודף יוצר עומס רב גם על המפרקים. עוד גורם שעשוי לגרום לכך הוא הפעלת עומס רב וממושך על המפרקים.

איך מאבחנים דלקת מפרקים ניוונית?

אבחון של דלקת מפרקים ניוונית מתחיל קודם כל מתיאור התסמינים של המטופל. התסמינים הנפוצים של אוסטיאוארתרוזיס הם כאבים במפרק הפגוע או רגישות, תחושה של נוקשות במפרק הגורמת לקושי בהנעתו, חום מקומי באזור הדלקת ונפיחות. ישנה חשיבות גם לזמן הופעות הכאבים ומתי הם חולפים. למשל מי שסובל בדלקת באזור הברך ירגיש כאבי ברכיים במהלך פעילויות כמו הליכה או התכופפות, אך בתחילת התהליך הדלקתי כאבים אלה יחלפו לאחר זמן מסוים מתחילת ביצוע הפעילות.

לאחר בדיקת התסמינים ודפוסי הכאב, ייתכן שיבחר הרופא לבצע גם בדיקות רנטגן, כדי לראות מהי ההתקדמות של שחיקת הסחוס. ישנם גם מקרים שבהם ישנה הצטברות נוזל במפרק הפגוע, ואז יצטרך הרופא לשאוב את הנוזלים הללו. הנוזל שנשאב יישלח לבדיקה כדי לוודא שאין מחלות נוספות שעלולות לפגוע בבריאותו של המטופל.

כיצד ניתן לטפל בדלקת מפרקים ניוונית?

ישנן מספר דרכים שבהן ניתן לטפל בדלקת מפרקים ניוונית, בהתאם להתקדמות התופעה. לרוב יתבקש המטופל לעשות טיפולי פיזיותרפיה באופן קבוע. זאת כדי לחזק את השרירים התומכים במפרק, וכדי להקל על העומס המופעל עליו. דרך טיפול נוספת היא אביזרים אורטופדיים כמו תומכים ומייצבים, המסייעים גם הם בהפחתת העומס המופעל על המפרק, כדי למנוע את התקדמות שחיקת הסחוס והפחתת כאבים. דרך נוספת להקל על הכאב הנגרם מהדלקת היא מדרסים אורטופדיים במקרים שבהם הדלקת הופיעה בברכיים.

ייתכן שיעשה שימוש גם בטיפול תרופתי של נוגדי דלקת שאינם סטרואידים ומשככי כאבים. כמו גם שיומלץ למטופל לרדת במשקל, במקרה שהוא סובל ממשקל עודף. זאת גם כן כדי להפחית מהעומס על המפרקים. במקרים חמורים שבהם הכאבים נעשים קשים מנשוא והתנועה של המפרק מוגבלת מאוד, תישקל האפשרות של שחזור המפרק באמצעות ניתוח. הניתוחים הנפוצים ביותר לטיפול בדלקת מפרקים ניוונית הם החלפת מפרק ירך או החלפת מפרק הברך, חלקית או מלאה.