כאבי גב ועומס בעמוד השדרה – סיבות, הבדלים ודרכים להקלה

כאבי גב
שתף...
תוכן עניינים

עומס בעמוד השדרה וכאבי גב הן בעיות מאוד נפוצות בקרב מבוגרים ולעיתים אף ילדים. אלו בעיות שיכולות להיווצר על ידי מספר גורמים ויכולות להופיע בצורות שונות.

זיהוי הסיבות לכאב ואבחונם יכולים למנוע כאבים בגב התחתון, בגב העליון ובעיות אורטופדיות נוספות.

מה יכולות להיות הסיבות לכאבי גב?


עומס בעמוד השדרה כמו גם כאב גב עליון או כאבים בגב תחתון יכולים להיגרם מיציבה לקויה, הרמות חפצים חריגות או לא נכונות, תאונות או פציעות פיזיות, מצבים רפואיים שונים כמו דלקות פרקים, עקמת גב וכו’.

באופן כללי, יש לא מעט סיבות להיווצרות או החמרה של כאבי גב, אך הנה כמה דוגמאות נפוצות יחסית:

התסמינים עשויים לכלול:

  • בעיות אורטופדיות שונות – מקרים רבים של כאבי גב מגיעים מתוך בעיות אורטופדיות קיימות בגב שמשפיעות על מצבו, החל מדלקות מפרקים ועד לפריצות דיסק. בין אם הכאב נגרם מבעיות בעמוד השדרה או עצמות, יש לא מעט סוגים של כאבי גב שנגרמים מבעיות אורטופדיות ומומלץ לאבחן כמה שיותר מהר.
  • פציעות ספורט – כולנו יודעים כמה חשובה פעילות גופנית לגוף בריא, מניעת מחלות ושיפור יכולת התנועתיות של הגוף, אך כשמדובר בגב, לפעמים יש מקרים בהם עושים יותר מדי ספורט. פעילות גופנית אינטנסיבית מדי הוכחה כבעלת סיכון לפגיעה בגב, במיוחד בענפים בהם הגב משמש תפקיד מרכזי בפעילות הספורטיבית, כמו למשל הרמת משקולות, חתירה, כדורסל, התעמלות אמנותית וכו’. למעשה, הרבה מהשחקנים המקצועיים בענפים אלו דיווחו על כאבים בגב תחתון לאחר תקופות אינטנסיביות מאוד של אימונים ותחרויות. כך שכאשר עוסקים בספורט, חשוב לעשות זאת בצורה מבוקרת שלא תעמיס מדי על הגב.
  • הריון – עם כל השינויים שהגוף עובר בתקופת ההיריון, הגב בהחלט אינו חף מהם. היריון מתאפיין, הרבה פעמים, בכאבים בגב תחתון ואלו עלולים להתגבר ככל שההיריון מתקדם. כאשר הבטן גדלה, כך גדל גם העומס על עמוד השדרה, ומחזק את הכאבים. בימינו יש המון פתרונות לנשים הרות להקלה על כאבי הגב כגון חגורת הריון, כריות הריון, כריות גב או נעלי נוחות או אורטופדיות, כך שניתן להקל על הכאבים בצורה יעילה וטובה.

 

מה ההבדלים בין סוגי כאבי הגב?


כאבי גב ועומס בעמוד השדרה יכולים להופיע בצורות שונות. כאבי גב יכולים להיות כרוניים ויכולים להיות גם זמניים הנגרמים מאירוע מסוים, למשל פציעה או מתח פתאומי, שעם טיפול נכון, יכול לעבור תוך כמה ימים ולהישכח לחלוטין.

לעומת זאת, כאב גב כרוני מתמשך, בדרך כלל נגרם ממצב רפואי בסיסי של הגב, והוא כבר דורש טיפול ותמיכה. ישנם פתרונות מצויינים לבעיות גב, כמו חגורת גב, חגורה ליישור הכתפיים, מדרסים בהתאמה אישית וכריות גב.

כך שהצעד הראשון הוא קודם כל לאבחן את הבעיה שאליה יהיה אפשר להתאים את הפתרון שיקל על הגב וישפר משמעותית את רמת החיים.

בנוסף, יש הבדל בין כאבים בגב תחתון לבין כאבים בגב עליון מאחר והם נגרמים מסיבות שונות.

כאב גב עליון –

נחשב לכזה שמתחיל בצוואר וממשיך עד לצלע האחרונה. הוא כולל בתוכו את כל מה שקשור לכתפיים, עמוד השדרה, הצלעות, השכמות וכל מה שביניהם. כל אחד מהאיברים האלו מושפע במיוחד מכאבים הנגרמים מישיבה או יציבה לא נכונה, במיוחד כאשר מבלים זמן רב מול מחשב ולא יושבים מולו כמו שצריך, מה שיוצר נוקשות בחוליה אחת או בכמה ומשפיע רבות על הגב העליון ועל הכתפיים.

כאב גב עליון נקודתי אשר כואב בנקודה ספציפית אחת בגב, יכול להיות גם מוקרן על ידי בעיה אחרת לגמרי בגוף, כמו בכבד או בכליות. מצב זה  יכול לבלבל לפעמים ולכן חשוב מאוד להיבדק אצל אורטופד מומחה שיידע לאבחן את הבעיה.

כאב גב תחתון –

נגרם מסיבות שונות. זה יכול להיות בקע או פריצת דיסק, שרירים תפוסים ממאמץ יתר, ואפילו היריון כפי שציינו קודם.

מכיוון שהגב התחתון הוא למעשה הבסיס של הגב ומחזיק את כולו, הסיכון לפציעות וכאבים הוא גדול יותר ולכן גם טווח הסיבות לכאבים בגב התחתון רחב יותר. גם כאן, אבחון נכון יכול לעשות פלאים ולקרב אתכם לעבר פתרון הבעיה והפגת הכאב.

 

איך אפשר להקל על כאבי הגב?

 

הצעד הראשון במטרה להקל על כאבי הגב ועל העומס בעמוד השדרה הוא לזהות מה הוא מקור הכאב ולדעת מה הדרך הנכונה ביותר לטפל בו. למשל, אם מקור הבעיה הוא יציבה לקויה, חשוב יהיה להתחיל לתרגל עמידה נכונה.

ובשביל להגיע לתוצאות טובות יותר בפחות זמן ניתן גם להיעזר בחגורה ליישור הגב שתיתן אקסטרה תמיכה ותקל על התהליך. אם הבעיה נובעת מישיבה לא נכונה, ניתן להשתמש בכרית אורטופדית כתמיכה לגב לשמור על צורת הישיבה לאורך זמן.

מעבר לכך, כדאי לבקש מרופא האורטופד מרשם למדרסים בהתאמה אישית. הרבה מבעיות הגב מושפעות גם מכפות הרגליים, ולכן מדרסים יכולים להיות פתרון מאוד נוח ויעיל. נעליים אורטופדיות בצירוף מדרסים, יכולות להעניק תמיכה לכפות הרגליים ולגב מבלי שתצטרכו לעשות מאמץ כלשהו.

 

מתי כדאי להתייעץ עם גורם רפואי? 

 

כמעט לכל בעיה אורטופדית ניתן למצוא פתרון יעיל שיעזור לכאבים ויקל עליהם בצורה משמעותית, אך בכל מקרה הדרך מתחילה באבחון אצל גורם רפואי מומחה, שהרי בלי אבחנה מדויקת של מה הבעיה, יהיה קשה מאוד להתאים כלי לסיוע.

אם אתם מרגישים כאבי גב מתמשכים שמפריעים לכם לתפקד במהלך היום-יום, או במקרים מסוימים אפילו לישון, כדאי לפנות לגורם רפואי. כאשר לא מטפלים בכאבי גב בצורה טובה מספיק או בזמן, הם עלולים להימשך ולעיתים גם להחמיר, כך שיהיה יותר קשה לטפל בהם בהמשך.

במקביל, כדאי להגיע לאחד מסניפי רשת  א.א אורטופדיה לאבחון כפות הרגליים והיציבה כדי להקל על כאבי הגב ולשפר את איכות החיים ותנועתיות הגוף בקלות וביעילות. 

 

X