כיצד להפחית כאבי גב בהריון?

כאבי גב בהריון
שתף...
תוכן עניינים

הריון היא תקופה מרגשת ומאתגרת. השינויים בגוף שיכולים להיות מעט לא נוחים, כאשר אחד הנפוצים שבהם אלו כאבי גב בהריון. ככל שהעובר גדל כך העומס על הגב גדל, ועלולים להיווצר כאבים בגב תחתון, כאבי ברכיים וכל מה שקשור לאיזון מרכז הכובד של האישה. אך אין מה להילחץ – הנה כמה עצות שיעזרו להקל על אי-הנוחות.

מה הגורם לכאבי גב בהריון ומהם התסמינים לכאב?

כאבי גב בהריון הם מאוד נפוצים ועלולים להתגבר ולהיות משמעותיים יותר ככל שההריון מתקדם. אם את מתמודדת עם כאבי גב עוד בטרם הכניסה להריון, כדאי לנסות לאבחן אותם כמה שיותר מראש על מנת לפתור את הבעיה ולהקל על הגוף שלך ככל הניתן כהכנה לתקופה הקרובה.

בשלבים מתקדמים יותר של ההיריון, כאשר הבטן מתחילה לגדול, גם המשקל שלה גדל, מה שמשפיע על שיווי המשקל ויכולת היציבה. במידה והיציבה לא תקינה זה יכול ליצור עומס על עמוד השדרה, שיוביל לכאב באגן בזמן היריון, כאבי ברכיים וכאבים בגב תחתון. גם להורמונים של ההיריון יש יד בחלק מכאבי הגב.

אחד מהתפקידים של הורמונים אלו הוא לשחרר מפרקים באגן על מנת שהיציאה של העובר אל אוויר העולם תהיה חלקה יותר. כשאין מספיק מפרקים חזקים לשמור על יציבות הגוף, הדבר עלול לגרום לכאב באגן בהריון.

לרוב אחרי הלידה, משקל הבטן קטן ואף נעלם, ואז ניתן לחוש בהקלה משמעותית, אך בשביל להצליח ליהנות מתקופת ההיריון ולא לסבול מאי-הנוחות שנגרמת לגב בזמן הזה, כדאי לנסות לבחון כמה פתרונות יעילים.

איך ניתן להקל על הגב בתקופת ההיריון?

בימינו ישנם כל מיני כלים ותרגילים לעזור להפחית כאבי גב וכאב אגן בהריון, שהוכחו כיעילים ביותר המספקים הקלה של ממש, ויאפשרו לאישה ההרה ליהנות מחוויית הריון קסומה ומרגשת בדיוק כפי שהיא אמורה להיות.

התעמלות קבועה

פעילות גופנית סדירה ומבוקרת תהיה אחת הדרכים הטובות ביותר להקל על כאבי הגב ואף הפחתה שלהם. גם בהריון, למרות שהרבה נשים חוששות להתעמל מפחד לעשות נזק כלשהו לעובר, מומלץ לבצע פעילות גופנית מתונה ומבוקרת. ניתן למצוא המון פיזיותרפיסטיות הריון, או מאמני כושר שמתמחים בהריון ולהתייעץ איתם לגבי התרגילים הטובים ביותר שכדאי לעשות ושמתאימים לך.

נעליים אורטופדיות מתאימות

נעילת נעליים נוחות או שימוש במדרסים בנעליים אורטופדיות, יכולים לסייע רבות לשמור על הגוף ועל כף הרגל. מדרסים טובים יכולים להעניק  תמיכה שהאם צריכה יותר מכל ברגליים, יפחיתו כאבים בגב התחתון וכן גם אף כאבי ברכיים. כדאי לדאוג לנעליים אורטופדיות ומדרסים אורטופדיים איכותיים במכון אורתופדי מורשה משרד הבריאות , כדי לוודא שהמטרה מושגת ואכן מורגשת הקלה, במקום שייגרם יותר נזק ממדרסים שלא בהכרח מתאימים ויגרמו לכאבים מיותרים.

שימוש בחגורת הריון

גם חגורת הריון הוא כלי יעיל ביותר שלא מעט נשים מדווחות הקלה משמעותית לאחר תחילת השימוש בו. החגורה מיועדת ללבישה סביב הבטן והגב התחתון, עוזרת “להרים” את הבטן, מה שמוריד מהעומס על עמוד השדרה ומאפשר תנועתיות קלילה יותר. בכל מקרה, לפני שימוש בכל אביזר אורטופדי, בין אם זוהי חגורת הריון או חגורת גב, כדאי להתייעץ עם רופא.

שימוש בכרית שינה או כרית הנקה

בשלבים מתקדמים יותר של ההיריון נהיה קשה יותר ויותר לישון על הצד, אך גם לישון על הגב לאורך זמן יכול ליצור כאבי גב בהריון. מומלץ בשינה על הצד להשתמש בלילה בכרית הנקה בין הרגליים או אפילו בכרית שינה כדי שזו תרים את הירך ותקל על העומס על הבטן. גם להניח את הראש על כרית שינה אורתופדית תאפשר לישון בצורה נעימה. כולנו יודעים ששינה טובה היא הכרחית לאישה בהריון ולעובר ולכן כרית אורטופדית זו תוספת קטנה שיכולה לעשות הבדל גדול.

לסיכום, אמנם כאבים בזמן הריון הם כמעט בלתי נפרדים מתקופה זו אך זה לא אומר שאין שום דבר שניתן לעשות כדי להקל על כאב באגן בהריון, כאבי ברכיים וכאבים בגב תחתון. כיום יש כל כך הרבה אופציות המאפשרות להריוניות הקלה משמעותית תוך מאמץ מועט. הדבר הכי חשוב הוא כמובן לקבל אישור של הרופא המלווה כדי להבטיח את ההקלה הזו.

*קישור לדוגמאות לתרגילים לגב להריון מתוך מדריכי ההריון באתר כללית:
https://www.clalit.co.il/he/pregnancy_and_birth/pregnacy/Pages/back_pain_practice.aspx

X