כאבים באגן: גורמים, תסמינים ואפשרויות טיפול

כאבים באגן

כאבי אגן יכולים להיגרם ממגוון רחב של סיבות, חלקן מסוכנות מאוד, ולכן חשוב להכיר את הסימפטומים. מאמר זה יספק לכם את כל המידע, לרבות לגבי טיפול באמצעות תרופות או אביזרים אורתופדיים

כאבי אגן הם תופעה נפוצה יותר בקרב נשים, שעלולות לחוות כאבים באגן בשל המחזור החודשי, אך גם גברים רבים סובלים מכאבים אלה.

בשל המיקום המרכזי של האגן, בין עמוד השדרה לחלקו התחתון של הגוף, הוא מושפע מאיברים שונים וממגוון מערכות, ולכן כאבים באגן יכולים להיגרם מכל מיני סיבות.

כאבים באגן וברגליים עשויים להתפתח במהירות או בהדרגה, ולהיות קלים או חמורים ואף כרוניים. מגדירים תופעה בתור כאבי אגן כרוניים לאחר שישה חודשים (לפחות) של כאבים באגן ובבטן התחתונה. בחלק מהמקרים, הכאבים חולפים מעצמם וללא שום טיפול. עם זאת, עליכם לזכור כי כאבים באגן יכולים להופיע כחלק ממצבים חמורים יותר.

כדי שתוכלו לקבל טיפול נגד כאבים באגן ימין או שמאל (או שניהם), הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על גורמים ותסמינים לכאבים באגן, כמו כן טיפים להתמודדות עם כאבים באמצעות אביזרים אורתופדיים מותאמים אישית.

מה עלול לגרום להופעתם של כאבים באגן?

• דלקת התוספתן (אפנדיציטיס)
  • תסמונות בשלפוחית ​​השתן (כולל דלקות בדרכי השתן)
  • מחלות המועברות במגע מיני
  • זיהום בכליות או אבנים בכליות
  • הפרעות במעיים
  • מחלות עצביות
  • בקע (קילה)
  • פגיעה באגן (לרבות שבר)
  • כאב פסיכוגני (מסיבה נפשית)

גורמים אפשריים בקרב גברים בלבד:

• דלקת הערמונית
  • תסמונות באשכים

גורמים אפשריים בקרב נשים בלבד:

• הריון חוץ רחמי
  • הפלה
  • מחלה דלקתית ברחם
  • ביוץ
  • כאבי מחזור
  • הפרעות בשחלות (כולל ציסטות)
  • שרירנים ברחם
  • אנדומטריוזיס (מחלה גניקולוגית כרונית)
  • סרטן הרחם או צוואר רחם

אילו תסמינים שנלווים אל כאבי אגן חשוב להכיר?

חשוב להיות ערניים לגוף שלכם, לשים לב לרמת הכאבים ולשכיחות שלהם. כמו כן, עליכם להיות מודעים לתסמינים, שהופעתם לצד כאבים באגן יכולה להצביע על בעיה חמורה יותר.

• הופעת כאבי מחזור או החמרה שלהם
  • דימום נרתיקי, כתמים או הפרשות
  • כאבים או קושי במתן שתן
  • עצירות או שלשולים
  • נפיחות או גזים
  • דם גלוי בצואה או בשתן
  • כאב בזמן קיום יחסי מין
  • חום או צמרמורת
  • כאבים באזור הירך
  • כאבים באזור המפשעה

איך מתמודדים עם כאבים באגן?

כדי לקבוע מה גורם לכאבי אגן, תחילה הרופאים שלכם ישאלו מספר שאלות לגבי התסמינים שאתם חווים ובעיות רפואיות שהיו לכם בעבר. לאחר מכן, הם יבצעו בדיקה גופנית כללית ועשויים להציע בדיקות נוספות כדי לקבוע מה גורם לכאב שלכם, ועל מנת לקבוע את דרך הטיפול.

הטיפול בכאבי אגן משתנה בהתאם לגורם, לעוצמת הכאבים ולתדירות בה הם מופיעים. לפעמים, כאבי אגן מטופלים באמצעות תרופות, כולל אנטיביוטיקה. במקרים מסוימים, הטיפול עשוי לכלול (בנוסף או במקום) ניתוח או פרוצדורה אחרת.

לצד כל אלה, פיזיותרפיה יכולה לסייע מאוד בהתמודדות עם כאבים באגן וברגליים (כולל כרוניים).

אביזרים אורתופדיים להקלה על כאבים באגן וברגליים

לצד פנייה לרופא, מומלץ לפנות למקום מורשה להתאמת אביזרים אורתופדיים מקצועיים. יש אביזרים שונים שעשויים לסייע לכם, בהתאם לסוג הכאבים ולמקור שלהם.

• מדרסים מדרסים מספקים תמיכה לכפות הרגליים שלכם, וגם תוספת של ריפוד. הם עוזרים להתמודד עם כאבים שונים, בעיקר כאשר הם מיוצרים בהתאמה אישית. עבור כאבי אגן שקשורים למנח כף הרגל או למצבים כמו פלטפוס, מדרסים יכולים לעזור לתקן את היציבה ולהפחית את הלחץ על שרירי האגן והמפרקים שלכם. מדרסים מסייעים גם ליצור פיזור אחיד של הלחץ על כפות הרגליים, מה שיכול לעזור להקל על כאבים בגב התחתון ובאגן. אם למשל, הכאב שלכם רק בצד אחד – כאבים באגן שמאל או ימין – מדרסים יעניקו לכם איזון שיקל על הכאב.
  • נעליים אורתופדיות – לצד מדרסים שעוזרים להתמודד עם כאבים באגן בהליכה ובעמידה, אפשר להשתמש בנעליים ייעודיות. נעליים אורטופדיות מעניקות תמיכה רבה ועשויות להתאים לטיפול בכאבי אגן שנגרמים בשל בעיות בכף הרגל או בקרסול. הנעליים מפחיתות את הלחץ על כפות הרגליים, הקרסוליים והגב התחתון, וכך מופחת הלחץ גם על האגן. נעליים אורתופדיות יכולות גם לעזור לשפר את שיווי המשקל ואת ההליכה, מה שמפחית את הסיכון לנפילות ולפציעה נוספת.
  • כרית אורתופדיתכרית אורטופדית היא כרית חכמה, שתומכת בגוף במצבים שונים כמו שינה או ישיבה על משטחים שונים (כיסא, ספה וכו’). אם יש לכם כאבי אגן בשל מצבים כמו תסמונת מפרק העָצֶה והכסל, כרית אורתופדית יכולה לעזור לתמוך באגן ולהפחית את הלחץ על הגב התחתון והירכיים. הכרית שומרת על עמוד השדרה במצב ניטרלי, וכך מקלה על כאבים באגן ואי נוחות.
  • חגורת הריון חגורת הריון עוזרת לנשים בהיריון, בזכות התמיכה שהיא מעניקה למשקל העולה של הבטן התחתונה ושל אזור האגן. החגורה מפזרת את המשקל ומסייעת לפעילות שרירי הבטן, ובנוסף משפרת את היציבה.
  • חגורה ליישור הגב – זהו סוג של מכשיר תמיכה, אשר מסייע לאמץ ולשמור על יישור נכון של עמוד השדרה והאגן. כאשר כאבי אגן מופיעים כתוצאה מיציבה או מנח לקוי של הגוף, שימוש בחגורה יכול לעשות הבדל משמעותי.

אמנם אביזרים אורתופדיים אלו יכולים להיות מועילים מאוד בהקלה על כאבי אגן, אך יש להשתמש בהם בהתאם להוראות והמלצות של אנשי מקצוע. הגורם הבסיסי לכאבי האגן שלכם עשוי לדרוש טיפול ספציפי, וחשוב לפעול בצורה מדויקת כדי להשיג הקלה ארוכת טווח מהתסמינים שלכם.

אצלנו בא.א. אורטופדיה תוכלו למצוא את מגוון האביזרים האורתופדיים להקלה בתסמיני הכאבים האפשריים, כמו כן תוכלו להתייעץ עם מיטב המומחים בנוגע לאביזרים המתאימים ביותר.

לסיכום

כאבים באגן הם לא תופעה שכדאי להתעלם ממנה. אם אתם סובלים מכך ומתסמינים נוספים, תיפנו עוד היום לבדיקות כדי למצוא במהרה את הפתרון הטוב ביותר.