מהי שחיקת סחוס בברך ומה גורם לה?

שחיקת סחוס בברך

שחיקת סחוס בברך היא דלקת נפוצה מאוד, שגורמת להופעת כאבי ברכיים ותסמינים נוספים. כל מה שאתם צריכים לדעת על אבחון, מניעה וטיפולים שונים, כולל טיפול בשחיקת סחוס בברכיים ללא ניתוח

שחיקת סחוס היא דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס). שחיקת סחוס בברך היא השכיחה ביותר, ולמעשה רוב האנשים סובלים ממנה בשלב מסוים, ברמה כזו או אחרת.

הדלקת נקראת כך בשל התהליך המתרחש: הסחוס במפרק הברך נשחק ומתפרק, מה שמאפשר לעצמות להתחכך זו בזו. החיכוך גורם להופעת כאבי ברכיים ותסמינים נוספים. לא ניתן לרפא את המחלה, אך יש כל מיני דרכים להאט את התקדמותה ולהקל על הסימפטומים.

מהם התסמינים של שחיקת סחוס בברך?

לתופעה של שחיקת סחוס בברך תסמינים רבים, אשר משתנים בהתאם לחומרת המצב ולפרמטרים נוספים. התסמין השכיח ביותר הוא כאבי ברכיים אשר מופיעים בהליכה, ריצה, עלייה במדרגות, כריעת ברך או אפילו במנוחה.

תסמינים נוספים:

• הברך מרגישה נוקשה, במיוחד אחרי שקמים מישיבה או שכיבה ממושכות.
  • הברך נראית או מרגישה נפוחה.
  • הברך משמיעה רעשי חיכוך ו/או חריקה כאשר מזיזים אותה.
  • הברך מרגישה לא יציבה ושהיא עלולה לקרוס.
  • הברך ננעלת או מרגישה תקועה.

מה גורם להתפתחות שחיקת סחוס בברך?

כאמור, כמעט כולם מפתחים בסופו של דבר מידה מסוימת של שחיקת סחוס בברך (לפחות באחת מהברכיים). עם זאת, יש מספר גורמים שמגבירים את הסיכון לסבול מהדלקת בגיל מוקדם יותר או בצורה חמורה יותר.

• גיל – יכולת הריפוי של הסחוס פוחתת ככל שמתבגרים.
  • משקל – משקל מגביר את הלחץ על כל המפרקים, במיוחד על הברכיים.
  • תורשה – קיימות מוטציות גנטיות שעלולות לגרום לאדם לפתח דלקת מפרקים ניוונית בברכיים ובחלקי גוף אחרים. למשל, יש אנשים שסובלים מחריגות בצורת העצמות שמקיפות את מפרק הברך.
  • מגדר – נשים נוטות יותר לפתח שחיקת סחוס בברך מאשר גברים, או לפחות בגיל צעיר יותר.
  • פציעות חוזרות ונשנות – בדרך כלל, פציעות מהסוג הזה מתרחשות במקומות עבודה מסוימים. אנשים בעלי עיסוקים הכוללים פעילות פיזית רבה, ומצריכים חזרתיות של תנועות כמו כריעה, כיפוף הרגליים או הרמת משקלים כבדים, נוטים יותר לפתח דלקת בברך מאחרים.
  • ספורטאים חובבים ומקצוענים – אנשים שעוסקים בכדורגל, טניס, ריצה למרחקים ארוכים וענפים נוספים עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח שחיקת סחוס בברך. זה אומר שספורטאים צריכים לנקוט באמצעי זהירות כדי למנוע פציעות. מנגד, פעילות גופנית מתונה וסדירה מחזקת את המפרקים ואת השרירים שסביבם, ויכולה להפחית את הסיכון לאוסטאוארתריטיס.
  • מחלה נוספת – אנשים עם דלקת מפרקים שגרונית, הסוג השני בשכיחותו של דלקת מפרקים, הם בעלי סיכון מוגבר. בנוסף, כאלה שסובלים מהפרעות מטבוליות מסוימות, כמו עודף ברזל או עודף הורמון גדילה, נמצאים בסיכון גבוה יותר.

איך מאבחנים שחיקת סחוס בברך?

אם יש לכם כאבי ברכיים או שאתם חווים תסמינים אחרים שעלולים להצביע על שחיקת סחוס בברך, כדאי להגיע לבדיקת רופא בהקדם. הרופא יבצע בדיקה גופנית וישאל אתכם על היסטוריה רפואית, שלכם ושל המשפחה שלכם.

במסגרת הבדיקה, הרופא ינסה לבחון:

• האם אזור מפרק הברך אדום או כואב?
  • האם יש סימן לכך שנפצעתם בברך?
  • כמה אתם יכולים להזיז את הברך?
  • האם הברך שלך מרגישה “רפויה”, מה שמרמז על מפרק לא יציב?
  • האם יש לכם בעיות בהליכה שמשפיעות על הברך? כלומר, האם אתם הולכים כרגיל או שחל שינוי?

לאחר הבדיקה הגופנית, בדרך כלל נדרשות בדיקות נוספות לאבחון מדויק של הבעיה וחומרתה. למשל: צילום רנטגן, הדמיית MRI ובדיקת דם.

כיצד מטפלים ומונעים נזקים עתידיים?

אם אכן קיבלתם אבחנה של שחיקת סחוס בברך, אתם צריכים ללמוד לחיות איתה. יש מגוון שיטות עבור טיפול בשחיקת סחוס בברכיים ללא ניתוח שאפשר לעשות, בהתאם למצבכם, להמלצות הרופאים ולהעדפות שלכם.

• פיזיותרפיה – אם אתם מתקשים לבצע פעילויות יומיומיות, ריפוי פיזי או ריפוי בעיסוק יכול לעזור. פיזיותרפיסטים מלמדים תרגילים לשחיקת סחוס בברך במטרה לחזק את השרירים ולהגביר את הגמישות במפרק שלכם. מרפאים בעיסוק מלמדים כיצד לבצע פעולות יומיומיות קבועות, כגון עבודות בית, עם פחות כאבי ברכיים ותסמינים אחרים.
  • ירידה במשקל – ירידה אפילו בכמות קטנה יחסית של משקל יכולה להפחית משמעותית כאבי ברכיים כתוצאה מדלקת בברך.
  • פעילות גופנית – חיזוק השרירים סביב הברך מייצבים את המפרק ומפחיתים כאבים. תרגילים לשחיקת סחוס בברך (כמו מתיחות) עוזרים לשמור על תנועתיות וגמישות של המפרק.
  • עזרים אורתופדייםמדרסים יכולים לעשות פלאים בהקלה על כאבים, בשיפור היציבה ובהענקת תמיכה נוספת לרגליים. גם נעליים אורטופדיות עוזרות, בעיקר לאנשים עם בעיות בהליכה.
  • תרופות – אם תרופות ללא מרשם אינן מספקות הקלה, הרופא שלכם עשוי לרשום לכם תרופה אנטי דלקתית או משככי כאבים כדי להקל עליכם.
  • זריקות לתוך הברך – ניתן להזריק סטרואידים, שהם תרופות אנטי דלקתיות חזקות, או חומצה היאלורונית שמשמשת מפרקים כסוג של נוזל סיכה.
  • טיפולים אלטרנטיביים – דיקור סיני וטיפולים נוספים יכולים לסייע בהקלה על כאבי ברכיים.

אם כל אלה לא עוזרים, והתסמינים שלכם משפיעים על איכות החיים שלכם ו/או הבדיקות מראות שמפרק הברך שלכם מתחיל להתפורר, הרופאים כנראה ימליצו על טיפול כירורגי. בין הניתוחים האפשריים: השתלת סחוס, אוסטאוטומיה של הברך (חיתוך עצם להפחתת הלחץ על הברך), החלפת ברך חלקית או מלאה.

סיכום

אם עוד אין לכם שחיקת סחוס בברך, מומלץ לנקוט בצעדים מסוימים כדי להפחית את הסיכון לפתח אותה:

• תשתדלו לשמור על משקל תקין.
  • תספקו לגוף שלכם, ולברכיים בפרט, כמה שיותר מנוחה.
  • אם אתם מתאמנים או רצים, עשו זאת על דשא או משטחים רכים.
  • תנעלו נעליים אורתופדיות או נעליים בהתאמה אישית.

אצלנו בא.א אורטופדיה, חנות אורטופדיה, תוכלו למצוא את כלל האביזרים שיוכלו להקל על הכאבים שלכם.